Hoppa till sidans innehåll

Trim - E-jolle


Grunder E-jolle trim
 
1 Masten
 
Lite vind lutas masten så långt bak som möjligt
Mellanvind dras bommen alltid i däck, mastlutningen bestämmer endast hur mycket seglet skall öppna. Seglet skall varken öppna eller stänga.
Hårdvind reduceras kraften i seglet genom att luta masten bakåt för att få seglet att öppna mera. Men ha masten så rak som möjligt tills du inte orka hålla båten plan.
 
2 Centerbordet
 
CB bestämmer balansen i båten.
Tryckpunkten i CB långt fram = lovgirig båt.
Tryckpunkten i CB långt bak = fallgirig båt
Lutningen avgörs hur snabb acceleration man önskar.
Rakt CB = dålig acceleration, god speed
Lutat CB = god acceleration, lägre speed.
 
Och
 
Rakt CB = Liten effekt vid kroppspumpning
Lutat CB = stor effekt vid kroppspumpning
 
Litet avstånd mellan CB och roder = lätt att styra, dålig höjd
Stort avstånd mellan CB och roder = svårare att styra, bra höjd


I mycket vind reduceras kraften i seglet antingen med seglet och/eller med CB
Ordningsföljden bestäms av våghöjden.
Stora vågor – Seglet först, sedan CB
Små vågor – CB först sedan seglet.
 
Huvudregel segel
Plant seglet = fart och höjd, dålig acceleration
Bukigt segel = lågt och sakta, bra acceleration
 
Seglet trimmas enligt 3-7
 
3 Levang
 
Fast levang = dålig acceleration, bra höjd
Lös levang = bra acceleration, dålig höjd
 
I mycket hård vind kan kraften i seglet reduceras genom att släppa levangen helt i lä.
 
4 Skotning
 
I lite vind bestämmer skotet stängningen av akterliket samt djupet i seglet.
Hårt skotat = platt segel, stängt akterlik = dålig acceleration, hög toppfart.
Löst skotat = djup i seglet, öppet akterlik = god acceleration, låg toppfart
 
5 Uthal
 
Uthalet reglerar de nedersta 1,5 m av seglet.
Sträckt uthal = plant segel, öppet i nedre delen av akterliket = god toppfart, dålig acceleration
Slackt uthal = bukigt segel, stängt akterlik nedtill = dålig toppfart, god acceleration
 
6 Cunningham
 
Cunningham reglerar seglets anfallsvinkel, flyttar segelcentum förut och öppnar övre delen av akterliket.
Sträckt CH = bra acceleration, dålig höjd
Slackt CH = dålig acceleration, bra höjd
 
7 Inhal
 
Inhalet planar seglet, fungerar annars som cunninghamn när CH är slackt
 
Sträckt inhal = dålig acceleration, hög toppfart
Slackt inhal = bra acceleration, dålig toppfart
 
8 Båtlutning
 
Huvudregel är att alltid segla båten plan.
I lite vind kan båten ev luta en aning åt lä, eftersom extra acceleration krävs men det går ut över farten.
 
9 Styrning
 
I lite och mellanvind styres båten så högt som möjligt.
I mycket vind jobbar men för att styra lägst möjligt samtidigt inte lägre än att båten hålls plan.
 
10 Tyngdpunkten
 
All tyngd så centralt som möjligt
 
11 Vattenlinjen
 
Lång vattenlinje = hög toppfart, svårare att komma över vågorna
Kort vattenlinje = låg toppfart, enklare att komma över vågorna
 
De olika trimmöjligheterna med hög/låg toppfart resp hög/låg acceleration fungerar som växeln och gas på en bil. Skall men nedöver en vågtopp växlar man ned för att accelerera och öka farten och ha högt fart för att komma uppför nästa våg snabbt.
Det är inte säkert att det lönar sig att segla efter toppfart, genomsnitthastigheten går kanske upp med bättre acceleration och lägre fart.
 

På slör och läns slackas inhal, cunningham och levang helt. Uthal slackas 2-3 cm och kicken sträcks. Principen för lutning, tyngdpunkt och vattenlinje gäller fortsatt.

Copyright/RASS/2009
B.Öjerborn

 


Uppdaterad: 29 MAJ 2009 21:59 Skribent: Berndt Öjerborn

klart.se

     SSF Juniorsida     

Handla alltid genom Sponsorhuset. Både du och Rådasjöns Segelsällskap tjänar på det.

svenskasjo_190x158

Liros_20cup

Postadress:
Rådasjöns SS - Segling
C/O Aplicator, Metallvägen 3
43533 Mölnlycke

Besöksadress:
Rådavägen 36
43136 Mölndal

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info